Освітня програма ЗДО №36

  СХВАЛЕНО                                                                              ЗАТВЕРДЖЕНО  педагогічною радою ЗДО № 36                                      Директор ЗДО № 36 протокол № 1                                                                             ________  Віра СТАН від «02» вересня 2025 року

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА

закладу дошкільної освіти №36 загального розвитку

Ужгородської міської ради Закарпатської області 

на 2025/2026 навчальний рік

                                                  

Ужгород -2025

Вступ

Відповідно до статті 4 Закону України «Про дошкільну освіту»  заклад дошкільної освіти № 36 загального розвитку Ужгородської міської ради Закарпатської області (далі ЗДО № 36) у 2025/2026 навчальному році спрямовує діяльність на забезпечення всебічного розвитку дитини дошкільного віку відповідно до її задатків, нахилів, здібностей, індивідуальних, психічних та фізичних особливостей, культурних потреб; формування у дитини дошкільного віку моральних норм, набуття нею життєвого соціального досвіду.

Освітня програма закладу дошкільної освіти № 36 загального розвитку Ужгородської міської ради Закарпатської області (далі – ЗДО №36) на 2025/2026 навчальний рік розроблена на виконання Законів України «Про освіту», «Про дошкільну освіту» та згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти, затвердженим наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 33 від 12.01.2021р., методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки № 1,17853-25 від 28.08.2025  «Щодо організації дошкільної освіти дітей у 2025-2026 навчальному році».

Освітня програма окреслює підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення вихованцями обов’язкових результатів навчання (набуття компетентностей), визначених державним стандартом дошкільної освіти в Україні.

Освітня програма визначає: 

  • загальний обсяг навантаження та очікувані результати навчання (набуті компетентності);
  • перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх ліній, логічну послідовність їх реалізації;
  • форми організації освітнього процесу;
  • систему внутрішнього забезпечення якості освіти.

Зміст освітньої програми передбачає:

  • формування основ соціальної адаптації та життєвої компетентності дитини;
  • виховання елементів природо-доцільного світогляду, розвиток позитивного емоційно-ціннісного ставлення до довкілля;
  • утвердження емоційно-ціннісного ставлення до практичної та духовної діяльності людини;
  • розвиток потреби в реалізації власних творчих здібностей.

Мета і завдання освітньої програми:

  • забезпечення якісної організації та здійснення освітнього процесу в              ЗДО 36 відповідно до критеріїв ВСЗЯО ЗДО № 36 (критерії І та ІІ);
  • створення умов, комфортних для розвитку пізнавальних і психічних  процесів дітей, їхньої спрямованості на активність у соціумі;
  • забезпечення реалізації можливостей і здібностей кожної дитини;
  • створення в групах атмосфери гуманного та доброзичливого ставлення до всіх вихованців, що сприятиме вихованню у них товариськості, доброзичливості, допитливості, ініціативності, формуванню самостійності і творчості;
  •  турбота про здоров’я, емоційне благополуччя та своєчасний всебічний розвиток кожної дитини;
  • максимальне використання різноманітних видів дитячої діяльності, їх інтеграція задля підвищення ефективності освітнього процесу;
  • творча організація (креативність) освітнього процесу;
  • варіативність використання навчального матеріалу з метою розвитку творчості з урахуванням інтересів і здібностей кожної дитини;
  • забезпечення шанобливого ставлення до результатів дитячої творчості;
  • єдність підходів до виховання дітей в умовах закладу дошкільної освіти та сім’ї;
  • забезпечення наступності між закладом дошкільної освіти та початковою школою, що виключає розумові та фізичні перевантаження у змісті освіти дітей дошкільного віку;
  • організація психолого-педагогічної підтримки дітей у відповідності з їх віковими та індивідуальними особливостями і здібностями, розвиток здібностей і творчого потенціалу кожної дитини як суб’єкта відносин з самим собою, іншими дітьми, дорослими та світом;
  • забезпечення психолого-педагогічної підтримки сім’ї та підвищення компетентності батьків у питаннях розвитку освіти, охорони і зміцнення здоров’я дітей;
  • корекційно-розвивальна робота, що забезпечує своєчасну спеціалізовану допомогу в освоєнні змісту навчання і корекцію дітям з особливими освітніми потребами в умовах закладу дошкільної освіти;
  • підвищення професійної майстерності педагогів дошкільної освіти;
  • розвиток комунікативно-мовленнєвої компетенції та логіко-математичної.

 Організація освітнього процесу в ЗДО №36 у 2025/2026 вивчення результативності освітнього процесу за минулий 2024/2025 навчальний рік, професійних потреб та інтересів педагогічних кадрів, рівня їх компетентності, ураховуючи  результати комплексного самооцінювання освітніх процесів у закладі освіти № 36 за минулий навчальний рік за критеріями ВСЗЯО і завдання освітньої програми та плану роботи закладу, у  2025-2026 навчальному році буде здійснюватися відповідно до власної концепції за пріоритетними напрямами на реалізацію таких завдань:

  • родовжити роботу з охорони, збереження та зміцнення здоров’я дітей через створення сприятливих умов для повноцінного фізичного розвитку, безпечного освітнього середовища;
  • льного середовища та максимальне використання його для формування компетентостей дошкільника через діяльнісний підхід та збалансоване поєднання спеціально організованої діяльності, партнерської взаємодії та самостійної діяльності дітей;

Змістовні напрямки освітнього процесу                 

  1. Вдосконалення освітнього процесу через використання інструментів штучного інтелекту.
  2. Реалізація творчого потенціалу дитини у художньо-естетичній діяльності.
  3. Формування здоров’язбережувальної компетентності дитини засобами дидактичних ігор з безпеки життєдіяльності, народних рухливих ігор.

Завдання на оздоровчий період 2026 року

  1. Забезпечення оптимального рухового режиму, загартування та зміцнення здоров′я дітей  влітку, використовуючи сучасні методи оздоровчо – розвивального напрямку та різноманітну дитячу діяльність.
  2. Охоплення системним оздоровленням і загартуванням дітей дошкільного віку шляхом введення гнучкого рухового режиму та використання цілющого впливу природних засобів і рослинної їжі (соки, вітамінні чаї, овочеві салати)

Педагоги ЗДО №36 впродовж 2025-2026 навального року працюватимуть над забезпеченням засвоєння здобувачами освіти обов’язкового мінімуму змісту дошкільної освіти на рівні вимог Базового компонента дошкільної освіти – державного стандарту дошкільної освіти України.

Обов’язковий мінімум передбачає:

  • компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
  • надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей узгоджувати особисті інтереси з колективними;
  • формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду;
  • забезпечення індивідуального особистісного розвитку.

Забезпечення наступності і перспективності в освітньому процесі між дошкільною і початковою освітою полягає у послідовності чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей дошкільного віку та освітньої програми для 1 класу початкової школи.

Формування позитивної мотивації здобувачів освіти до освітньої діяльності здійснюється через розвиток життєвих компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільстві.

Розділ І

Загальний обсяг навантаження та очікувані

результати навчання здобувачів освіти

Освітній процес у ЗДО № 36 здійснюється відповідно до програмно-методичного забезпечення та є єдиним комплексом освітніх компонентів для досягнення вихованцями результатів набуття компетентностей, визначених Базовим компонентом дошкільної освіти, чинними освітніми комплексними та парціальними програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України.

Відповідно до рішення педагогічної ради закладу дошкільної освіти № 36 загального розвитку Ужгородської міської ради Закарпатської області (протокол №1 від 02 вересня 2025 року) освітній процес здійснюється за програмами, рекомендованими Міністерством освіти і науки України та регіональними парціальними програмами.

  Зміст інваріантної складової Базового компонента дошкільної освіти у  ЗДО № 36 забезпечується через програму розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендовану Міністерством освіти і науки України (лист ДНУ «ІМЗО» від 06.12.2021 № 22.1/12-Г-751).

Організація освітнього процесу у інклюзивних групах здійснюється за програмою розвитку дитини дошкільного віку «Українське дошкілля», рекомендовану Міністерством освіти і науки України (лист ДНУ «ІМЗО» від 06.12.2021 № 22.1/12-Г-751).

 Варіативна складова Базового компонента дошкільної освіти реалізується через роботу гуртка з хореографії, гуртка з вивчення англійської мови та  інтеграцію змісту парціальних програм у різні види діяльності.

У 2025/2026 навчальному році діяльність гуртків буде здійснюватися за програмами:                                                                                                                                                     

1. Програма хореографічної діяльності дітей від 3-х 7-ми років. Дитяча хореографія. Навчально-методичний посібник, автор Шевчук А.С. (лист ІМЗО від 18.05.2020 №22.1/12-Г-282;

2. Англійська мова для дітей дошкільного віку. Програма та методичні рекомендації, автор Кулікова і.А., Шкваріна Т.М. (лист ІІТЗО від 28.07.2015 № 14.1/12-Г-952).

Планування та організація життєдіяльності у ЗДО здійснюється за режимними моментами з урахуванням блочно-тематичного принципу планування.

    У 2025/2026 навчальному році у ЗДО №36 функціонуватимуть групи:

 
Вікова група Група/ (відмітка про інклюзивність, другу мову навчання Тривалість робочого тижня, робочого дня
Раннього віку  
І молодша (від 2-х до 3-х років)         № 1 «Колосок» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
№ 2 «Полуничка»   5-денний робочий тиждень, 11-годинний робочий день;
№ 3 «Зайченята» 5-денний робочий тиждень, 11-годинний робочий день;
 ІІ молодша (від 3-х до 4-х років) № 1 «Малинка» 5-денний робочий тиждень 11-годинний робочий день;
№ 2 «Ромашка» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
№ 3 «Джерельце» (інклюзивна форма навчання) 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день
Середня (від 4-х до 5-х років) №1 «Калинка» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
№2 «Вишеньки» 5-денний робочий тиждень; 11 -годинний робочий день;
№ 3 «Казка» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
Старша (від 5-х до 6-х років) №1 «Сонечко» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
№ 2 «Курчатко» 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
№ 3  «Дзвіночок» (інклюзивна форма навчання) 5-денний робочий тиждень; 11-годинний робочий день;
Всього 12 вікових груп  

Розроблені орієнтовні режими дня для дітей середнього та старшого дошкільного віку :

Форми організації життєдіяльності дітей          Час
Прийом дітей, огляд, (температурний скринінг), ігри, спостереження, індивідуальна робота, трудові доручення, ранкова гімнастика.   7.30 – 8.40
Підготовка до сніданку. Сніданок. 8.40– 9.00
Ранкове коло, організована освітня діяльність 9.00 – 10.30
Підготовка до прогулянки, прогулянка. 10.30 – 11.55
Підготовка до обіду. Обід. 11.55. – 12.45
Підготовка до сну. Сон. 12.50 – 14.30
Поступовий підйом, гігієнічна гімнастика, оздоровчі заходи. 14.30 – 15.00
Партнерська взаємодія у сюжетно-рольових іграх, театральній, самостійній художній діяльності,  розвагах, спілкуванні. Гурткова робота 15.00 – 16.00
Підготовка до вечері. Вечеря. 16.00 -16.30
Прогулянка, вечірнє коло, індивідуальна робота, трудові доручення, спостереження, спілкування, ігри.   16.30 – 18.30

у групах раннього та молодшого дошкільного віку ЗДО №36:

Форми організації життєдіяльності дітей Час
Ранкова зустріч дітей, огляд   (температурний скринінг), ігри, ранкова гімнастика. 7.30 – 8.35
Підготовка до сніданку. Сніданок 8.35 – 9.10
Підготовка до занять, ігри. 9.10 – 9.30
Організована освітня діяльність. 9.30 – 10.00
Підготовка до прогулянки, прогулянка. 10.00 – 11.30
Підготовка до обіду. Обід. 11.30 – 12.30
Підготовка до сну . Сон. 12.30 – 14.50
Поступовий підйом, гігієнічна гімнастика, оздоровчі профілактичні заходи.   14.50 – 15.20
Сюжетно-рольові ігри, театральна, самостійна художня діяльність, ігри та розваги- партнерська взаємодія 15.20 – 15.50
Підготовка до вечері. Вечеря. 15.50.– 16.30
Прогулянка, індивідуальна робота, трудові доручення, спостереження, ігри . 16.30-18.30

З метою реалізації Базового компонента дошкільної освіти, освітніх програм, методичних рекомендацій  МОН України щодо організації освітнього процесу у 2025/2026н.р. у закладах дошкільної освіти, у закладі дошкільної освіти № 36 освітній процес будуватиметься відповідно орієнтовного розподілу групових фронтальних занять на тиждень

  Орієнтовні види діяльності за освітніми напрямами Кількість занять на тиждень за віковими групами
перша молодша (від 2 до 3 років) друга молодша (від 3 до 4 років)  середня (від 4 до 5 років) старша (від 5 до 6 (7) років )
Дитина в соціумі  1   2 2 2
Дитина в природному довкіллі  1   1 1 1
Дитина у світі мистецтва (музична   д-сть, художньо-продуктивна д-сть) 4        4        5      5
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі 2 1 1 2
Мовлення дитини 2 3 3 3
Особистість дитини (здоров’я та фізичний розвиток) 2 2 2 2
Загальна кількість занять на тиждень 12 13 14 15
Додаткові освітні послуги на вибір батьків
Гурток з хореографії
Гурток англійської мови
                               з них:
1
1
з них: 2
2
Максимальна кількість занять на тиждень 12 13  14/14 19/19

   Розподіл навантаження на тиждень на дитину у групі з інклюзивним навчанням на 2025/2026 навчальний рік

  Орієнтовні види діяльності за освітніми напрямами       Кількість занять на тиждень
у ІІ молодшій  гр                                      (від 2 до 3 р.) у середній гр. (від 4 до 5р. ) у старшій групі (від 5 до 6(7) років
     
Дитина в соціумі 1 2 2
Дитина в природному довкіллі 1 1 1
Дитина у світі мистецтва (музична   д-сть, художньо-продуктивна д-сть) 4 5 5
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі 2 1 2
Мовлення дитини 3 3 3
Особистість дитини (здоров’я та фізичний розвиток) 2 2 2
Корекційний розвиток пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності*** Завдання корекційного розвитку пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності інтегруються в усі види діяльності дітей протягом дня: ігрову, трудову, навчальну   Завдання корекційного розвитку пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності інтегруються в усі види діяльності дітей Завдання корекційного розвитку пізнавальної, емоційно-вольової сфер, позитивних якостей особистості, формування соціальної компетентності в різних видах діяльності інтегруються в усі види діяльності дітей протягом дня: ігрову, трудову, навчальну  
 Загальна кількість занять на тиждень    11 12  13
Додакові освітні послуги – дитяча хореографія – англ.мова                 1           1       2        2
Максимальна кількість занять на тиждень 14 15    17

Розділ ІІ

Перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх напрямків,

 логічна послідовність їх вивчення

Зміст освітнього процесу в ЗДО у 2025/2026 навчальному році спрямований на формування та розвиток компетентностей вихованців відповідно до освітніх ліній Базового компонента:

Освітній напрям Зміст освітнього процесу
Особистість дитини Передбачає: – формування позитивного образу «Я», створення бази особистісної культури дитини, її активної життєдіяльності; – виховання в дитини позитивного ставлення до своєї зовнішності, формування основних фізичних якостей, рухових умінь, культурно-гігієнічних, оздоровчих навичок та навичок безпечної життєдіяльності. На кінець дошкільного періоду життя в дитини мають бути сформовані базові якості особистості: довільність, самостійність і відповідальність, креативність, ініціативність, свобода поведінки і безпечність, самосвідомість, самоставлення, самооцінка.
Дитина в соціумі   Передбачає: формування у дітей навичок соціально визнаної поведінки, вміння орієнтуватись у світі людських взаємин, готовності співпереживати та співчувати іншим. Завдяки спілкуванню з дорослими, як носіями суспільно-історичного досвіду людства, в дитини з’являються інтерес та вміння розуміти інших, долучатися до спільної діяльності з однолітками та дорослими, об’єднувати з ними свої зусилля для досягнення спільного результату, оцінювати власні можливості, поважати бажання та інтереси інших людей. Взаємодія з іншими людьми є своєрідним видом входження дитини в людський соціум, що вимагає уміння узгоджувати свої інтереси, бажання, дії з іншими членами суспільства
Дитина в природному довкіллі   Передбачає: сформованість початкових уявлень про сталі дії і поведінку, усвідомлення необхідності збереження ресурсів планети і особистої причетності до цього. Природничу освіченість через наявність уявлень дитини про живі організми і природне середовище, багатоманітність явищ природи, причинно-наслідкові зв’язки у природному довкіллі та взаємозв’язок природних умов, рослинного і тваринного світу, позитивний і негативний вплив людської діяльності на стан природи. Ціннісне ставлення дитини до природи виявляється у її природодоцільній поведінці: виважене ставлення до рослин і тварин; готовність включатись у практичну діяльність, що пов’язана з природою; дотримування правил природокористування. Містить доступні дитині дошкільного віку уявлення про природу планети Земля та Всесвіт, розвиток емоційно-ціннісного та відповідального екологічного ставлення до природного довкілля.
Мовлення дитини  Передбачає:  засвоєння дитиною культури мовлення та спілкування, елементарних правил користування мовою у різних життєвих ситуаціях. Оволодіння мовою як засобом пізнання і способом специфічно людського спілкування є найвагомішим досягненням дошкільного дитинства. Мова виступає «каналом зв’язку» для одержання інформації з немовних сфер буття, засобом пізнання світу від конкретно-чуттєвого до понятійно-абстрактного. Мовленнєве виховання забезпечує духовно-емоційний розвиток дитини через органічний зв’язок із національним вихованням. Мовленнєва діяльність дітей дошкільного віку складається із різних видів говоріння та слухання, під час якої формуються мовленнєві вміння і навички. Вивчення української мови в дошкільних навчальних закладах національних спільнот передбачає залучення дітей інших національностей, які є громадянами України, до оволодіння українською мовою як державною на рівні вільного спілкування з іншими дітьми і дорослими, виховання інтересу та позитивного ставлення до української мови
Дитина в світі мистецтва Передбачає:  формування почуття краси в її різних проявах, ціннісного ставлення до змісту предметного світу та світу мистецтва, розвиток творчих здібностей, формування елементарних трудових, технологічних та художньо-продуктивних навичок, самостійності, культури та безпеки праці. Результатом оволодіння дитиною різними видами предметної та художньої діяльності є сформоване емоційно-ціннісне ставлення до процесу та продуктів творчої діяльності, позитивна мотивація досягнень; здатність орієнтуватися в розмаїтті властивостей предметів, розуміти різні способи створення художніх образів, виявляти інтерес до об’єктів, явищ та форм художньо-продуктивної діяльності, а також оволодіння навичками практичної діяльності, культури споживання.
Гра дитини Передбачає:  розвиток у дітей творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Гра забезпечує задоволення ігрових уподобань кожної дитини, сприяє виникненню дружніх, партнерських стосунків та ігрових об’єднань за інтересами, спонукає до обміну думками, оцінювання себе й інших, заохочує до імпровізації, висловлювання власних оцінно-етичних суджень.
Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі Передбачає:  сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати отримані знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях. 

Реалізуючи вищезазначений зміст освітнього процесу, педагогічні працівники забезпечують досягнення очікуваних результатів навчання, визначених  у освітніх програмах, зазначених у розділі І.

Відповідно до Базового компоненту дошкільної освіти у ЗДО №36 визначено зміст і структуру освітнього процесу за інваріантною складовою. Інваріантна складова змісту дошкільної освіти сформована на державному рівні і є обов’язковою. Інваріантну частину змісту освіти систематизовано відповідно до Базового компонента дошкільної освіти за вище названими освітніми лініями. У закладі забезпечується неперервність змісту освітніх ліній, а також наступність дошкільної та початкової ланок. Виключення з інваріантної частини будь-якої з освітніх ліній порушує цілісність розвитку дитини на рівні дошкільної освіти і наступність її в початковій школі.

Організація життєдіяльності дітей з урахуванням освітніх ліній, що включені до інваріантної складової, дає змогу забезпечити належний рівень соціально-особистісного розвитку дітей раннього та дошкільного віку в структурі неперервної освіти.

Дотримання змісту, взаємозв’язку та логічної послідовності реалізації освітніх ліній Базового компоненту забезпечується та відображається у блочно-тематичному плануванні освітнього процесу.

З метою підвищення якості освітнього процесу у 2025/2026 навчальному році в ЗДО використовуються інноваційні педагогічні технології, а саме:

Використання паличок Кюїзенера та блоків Дьєнєша технології  І.Стеценко «Логіки світу» у формуванні логіко-математичної компетенції дитини дошкільника (Кацала К.М., Чаюк Н.В., Зеленська М.Є., Пецка А.Я.)

Нетрадиційні техніки зображувальної діяльності                                                          (Парлаг Ю.Є.,  Пецка А.Я., Дискант А.Л.)

Педагогіка школи М. Монтессорі (Мошкола Г.Ф.)

Формування життєвих компетенцій дітей через використання  LEGO-технологій                                                                                               (Шевчук В.В., Малиновська А.М., Пецка А.Я..)

Використання казок В.Сухомлинського у становленні особистості дитини дошкільника (Когутка І.І.)

Піско-, арттереапія  (Ігнат Т.Ю., Малиновська А.М., Пецка А.Я.)

Використання мнемотехніки у освітньому процесі                                                                   (Готра А.Ю., Зеленська М.Є., Рештей В.І. )

Розвиток дитини-дошкільника засобами нейроігор та нейровправ                                         (Пецка А.Я., Ігнат Т.Ю ., Чаюк Н.В)

Методика З. Кодаї, Карла Орфа у формуванні художньо-естетичного розвитку дитини дошкільника (Каменщикова Г.В.,   Радєва М.Р.)

Очікувані результати навчання здобувачів освіти                                         Очікуваними результатами освітнього процесу є набуття компетентностей, що визначені за усіма освітніми лініями Базового компонента та комплексними і парціальними програмами, за якими здійснюється освітній процес. Набуття різних видів компетентностей дитиною дошкільного віку відбувається в різних видах діяльності:

ігровій (провідній для дітей дошкільного віку);

руховій;

природничій;

предметній;

образотворчій;

музичній;

театральній;

літературній;

сенсорно-пізнавальній;

мовленнєвій;

трудовій

 вимагає практичного засвоєння дитиною системи елементарних знань про себе та довкілля, моральних цінностей, уміння доречно застосовувати набуту інформацію. На кінець навчального року формується модель випускника кожної групи.                                                                                                                                          

  Рівень сформованості компетентностей різних вікових груп з’ясовується у процесі здійснення моніторингу рівня засвоєння програмового матеріалу дітьми раннього та дошкільного віку, отримання антропометричних даних та встановлення рівня нервово-психічного розвитку дітей раннього віку в процесі спостереження за життєдіяльністю дітей.

Моніторингове вивчення рівня сформованості основних компетентностей дітей дошкільного віку здійснюється  двічі у навчальному році (грудень, травень) за методичним посібником загальної редакції Н.М. Шаповал, О.М. Кулик, Т.В. Киричук «Моніторинг досягнень дітей дошкільного віку згідно з Базовим  компонентом дошкільної освіти».

За результатами здійснення моніторингових процедур педагоги планують корекційну діяльність з дітьми дошкільного віку, а також індивідуальну роботу.

ЗДО здійснює планування методичної роботи також з урахуванням цих результатів.

Розділ ІІІ

Форми організації освітнього процесу

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» освітня програма ЗДО визначає мету, завдання освітнього процесу на навчальний рік, а також форми його організації.

Термін навчання. Навчальний рік у ЗДО № 36 починається 1 вересня 2025 року і закінчується 29 травня 2026 року, оздоровчий  період (під час якого освітня робота здійснюється відповідно до інструктивно-методичних рекомендацій Міністерства освіти і науки України) – з  1 червня по 31 серпня 2026 року.

  Організоване навчання у формі занять проводиться, починаючи з 3-го року життя. Тривалість занять становить:

  • у І молодшій групі – не більше 10 хвилин;
  • у ІІ молодшій групі – не більше 15 хвилин;
  • у середній групі – 20 хвилин;
  • у старшій групі – 25 хвилин.                                                                                    Тривалість перерв між заняттями становить не менш 10 хвилин.

Тривалість проведення гурткової роботи – 1525 хвилин залежно від віку дітей.

Режим роботи закладу дошкільної освіти № 36 загального розвитку  Ужгородськоміської ради Закарпатської області для всіх груп (в тому числі з інклюзивною формою навчання): 11 годин (з 7.30 до 18.30) 5 днів на тиждень .                                                                                                                                                                                        

З метою досягнення очікуваних результатів навчання (набуття компетентностей) у 2025/2026 навчальному році педагогами закладу будуть проводитися різні форми організації освітнього процесу, у тому числі заняття різних типів. Для якісної організації освітнього процесу проводяться такі заняття (за типами):

  • фронтальні, колективні (з усіма дітьми групи);
  • підгрупові (10-12 дітей);
  • індивідуально-групові (4-6 дітей);
  • індивідуальні (1-4 дитини).

За дидактичними цілями у всіх вікових групах організовуються такі види занять:

  •  заняття із засвоєння дітьми нових знань;
  • заняття із закріплення і систематизації досвіду дітей;
  • підсумкові заняття.

За специфікою поєднання змісту та форм роботи в межах заняття проводяться такі заняття: 

  • інтегровані;
  • комплексні.

Інтеграція сприяє значному скороченню організованих форм навчальної діяльності (занять) та істотно знижує навчальне навантаження на дітей.

Освітня діяльність у групах планується як у I-й, так і у II-й половині дня відповідно до розкладу занять на тиждень. У другій половині дня можуть плануватися заняття з художньо-продуктивної та діяльності та фізичного розвитку, гурткова робота. Весь освітній процес організовується диференційовано з урахуванням віку і індивідуальних особливостей дітей.

У ЗДО №36 планування освітнього процесу здійснюється за режимними моментами та блочно-тематичним принципом, що забезпечує змістовну цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмного матеріалу.

Блочно-тематичне планування освітнього процесу є одним із ефективних інструментів реалізації принципу інтеграції й сприяє кращому засвоєнню знань, умінь і практичних навичок дошкільників з відповідної теми, яка пропонується для вивчення і закріплення протягом одного-двох тижнів. Інтеграція – це шлях і спосіб формування у дітей цілісної картини світу.

Тип заняття обирає та уточнює педагог (вихователь, музичний керівник, інструктор з фізкультури, та ін. ) самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених в освітніх програмах

Рівномірно розподіляються види активності за основними видами діяльності протягом дня в залежності від бажань та інтересу дітей. Окрім занять, проводяться інші форми спеціально організованої освітньої діяльності , на яких в більшій мірі реалізується партнерська взаємодія наставника та вихованців:

  • ігри (дидактичні, сюжетно-рольові, рухливі, театралізовані, ігри з піском та водою та ін.);
  • спостереження;
  •  пошуково-дослідницька діяльність;
  • екскурсії;
  • театралізована діяльність;
  • трудова діяльність;
  • тощо

Крім спеціально організованої освітньої діяльності, передбачається самостійна діяльність дітей: ігрова, художня, фізична.

За окремим планом педагоги здійснюють індивідуальну роботу з дітьми.

Фізичне виховання дітей передбачає проведення:

  • ранкової гімнастики;
  • гімнастики пробудження;
  • занять фізичною культурою;
  • рухливих ігор та ігор спортивного характеру;
  • загартування;
  • фізкультурних хвилинок під час занять;
  • фізкультурних пауз між заняттями;
  • фізкультурних комплексів під час денної прогулянки (пішохідний перехід);
  • оздоровчих заходів.

Організоване навчання у формі фізкультурних занять проводиться з раннього віку.

В інклюзивних групах команда психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими освітніми потребами (далі – Команда супроводу) (до складу команди супроводу включаються батьки) розробляє індивідуальну програму розвитку дитини з особливими освітніми потребами (далі – дитина з ООП). Відповідно до особливостей розвитку дитини з ООП Команда супроводу розробляє індивідуальну програму розвитку, за якою з дитиною з ООП проводяться освітня та корекційна робота. Команда супроводу формує та узгоджує з батьками розклад корекційних занять дитини з ООП. Корекційно-розвиткові заняття згідно з індивідуальною програмою розвитку, проводяться педагогами ЗДО та (або) із залученням фахівців, які мають право здійснювати освітню діяльність у сфері освіти за необхідними напрямами.

З метою реалізації варіативної складової Базового компонента дошкільної освіти у ЗДО проводиться гурткова робота за інтересами дітей. Її мета: задовольняти потреби й зацікавленості дитини до певного виду діяльності, розвивати її природні, загальні та спеціальні здібності; активізувати дитячу творчість, своєчасно виявляти обдарованість.

Вищезазначені форми організації освітнього процесу ЗДО реалізуються в рамках:

  • плану роботи  закладу дошкільної освіти  № 36 загального розвитку Ужгородської міської ради Закарпатської області  на 2025/2026 н.р.;
  • режиму роботи груп та ЗДО №36.

За окремим планом у закладі організовується літнє оздоровлення дітей, під час якого освітній процес організовується в наступних формах:

  • ранкова гімнастика та гімнастика пробудження;
  • дозований біг, ходьба по траві, піску, по «доріжці  здоров’я», обливання ніг прохолодною водою;
  • рухливі та спортивні ігри;
  • процедури прийняття сонячних та повітряних ванн;
  • екскурсії, цільові прогулянки;
  • продуктивні види діяльності;
  • ігри з водою, піском;
  • конструкторські та творчі ігри;
  • пошуково-дослідницька діяльність;
  • організація трудової діяльності;
  • літературні розваги, конкурси малюнків;
  • змагання, різноманітні конкурси, естафети.

З метою забезпечення єдиних вимог і наступності сімейного і суспільного виховання, надання психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, підтримки різнобічного розвитку дітей, які виховуються в умовах сім’ї, ЗДО №36 педагогами закладу, практичним психологом, медичними працівниками, вихователем-методистом, директором здійснюється просвітницька, консультативна робота.

Основні форми

  • організація індивідуальних і групових консультацій для батьків або осіб, які їх замінюють;
  • організація заочного консультування через листування, в телефонному режимі, через організацію роботи сайту закладу дошкільної освіти.

Основні напрями:

  • соціалізації дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
  • вікових, психофізіологічних  особливості дітей;
  • психологічної готовності до навчання у школі;
  • профілактики  відхилень у фізичному, психічному і соціальному розвитку дітей дошкільного віку, які виховуються в умовах сім’ї;
  • організації ігрової діяльності;
  • організації харчування дітей вдома;
  • створення  умов для за загартування і оздоровлення;
  • соціального захисту дітей із різних  категорій сімей..

Організація психолого-педагогічної допомоги батькам або особам, які їх замінюють, будується на основі інтеграції діяльності вихователів, практичного психолога, медичного працівника.

Розділ ІV

Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до  статті 41 Закону України «Про освіту». Вона включає:

  • політики та процедури забезпечення якості освіти;
  • систему та механізми забезпечення академічної доброчесності;
  • забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу;
  • створення в закладі освіти інклюзивного освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування.

Згідно зі статтею 20 Закону України «Про дошкільну освіту» педагогічна рада закладу дошкільної освіти формує систему та затверджує процедури внутрішнього забезпечення якості освіти, зокрема систему та механізми забезпечення академічної доброчесності.

Внутрішня система забезпечення якості освіти створюється відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України, Державної служби якості освіти України з урахуванням: цілей та пріоритетів розвитку закладу дошкільної освіти; типу закладу, місцезнаходження, умов діяльності.

До розбудови внутрішньої системи якості освіти залучаються усі учасники освітнього процесу.

Рекомендації щодо створення внутрішньої системи

забезпечення якості освіти

Мета внутрішньої системи забезпечення якості освіти: постійне та послідовне підвищенні якості освіти на основі відстеження динаміки показників освітньої діяльності та освітніх процесів у ЗДО.

Завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти:

1.Визначення пріоритетних напрямів та показників для оцінювання освітньої діяльності, управлінських процесів у ЗДО.

2.Здійснення аналізу показників освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО та оцінка їх динаміки.

3.Визначення шляхів підвищення якості освіти за результатами  оцінювання показників освітньої діяльності та освітніх процесів.

4.Надання допомоги учасникам освітнього процесу щодо підвищення якості освіти.

Напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання

якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрями, показники для оцінювання освітніх і управлінських процесів у ЗДО  визначаються за результатами аналізу діяльності закладу освіти за минулий навчальний рік та анкетування педагогічних працівників, батьків вихованців щодо якості провадження освітньої діяльності в ЗДО.

Методами збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО є: вивчення документації, спостереження, опитування (анкетування, інтерв’ювання) усіх учасників освітнього процесу (педагогічних працівників, дітей, батьків вихованців) та спостереження за дітьми в різних видах діяльності. А також медико-педагогічний контроль за фізичним розвитком та станом здоров’я дітей на заняттях з фізкультури (система медичних і педагогічних спостережень, аналіз ефективності використання засобів і методів фізичного виховання).

Зміни та доповнення до напрямів, показників, методів збору інформації для оцінювання якості освітньої діяльності й управлінських процесів у ЗДО схвалюються відповідним рішенням педагогічної ради та затверджуються наказом керівника закладу.

 Орієнтовні напрями, показники, методу збори інформації для оцінювання якості освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО

Напрям оцінювання Показники Методи збору інформації Термін проведення
Освітнє середовище Забезпечення ЗДО (спортивного, музичного залів, груп) обладнанням відповідно до Типового переліку Спостереження 23-31 серпня
Забезпечення навчально-наочними посібниками та іграшками відповідно до Типового переліку Спостереження 25-28     серпня
Стан території та приміщень. Відповідність санітарно-гігієнічним вимогам Спостереження, вивчення документації постійно
Дотримання вимог безпеки життєдіяльності вихованців та охорони праці працівників Спостереження, вивчення документації постійно
Створення умов для дітей з особливими потребами Спостереження, вивчення документації, опитування батьків впродовж року
Освітня діяльність Якість планування в ЗДО Вивчення документації щотижня
Діяльність керівника ЗДО Опитування, вивчення документації постійно
Система внутрішнього моніторингу Вивчення документації впродовж року
Організація та здійснення освітнього процесу в ЗДО Спостереження вивчення документації, опитування учасників освітнього процесу впродовж року
Рівень реалізації компетентнісного підходу Спостереження, оцінка, вивчення документації впродовж року
Діяльність вихователя Спостереження, вивчення документації постійно
Організація та здійснення методичної роботи Вивчення документації, результатів освітньої діяльності постійно
Співпраця з батьками вихованців Опитування, вивчення документації постійно
Результати освітньої діяльності Рівень засвоєння вихованцями старших груп вимог БКДО за освітніми лініями Спостереження Грудень, травень

Очікувані результати щодо реалізації системи внутрішнього забезпечення якості освіти

1. Отримання об’єктивних даних про якість освітньої діяльності та управлінських процесів у ЗДО.

2. Підвищення якості освіти в ЗДО на основі прийняття ефективних управлінських рішень.

3. Створення атмосфери довіри до ЗДО серед педагогічних працівників та батьків вихованців

                          Методичні заходи у 2025-2026 н.р.

Тема заходу Вид заходу Дата проведення  Відповідальні  
1. Нормативно-правове забезпечення освітнього процесу на 2025/2026н.р   Педагогічна, рада презентація Вересень Директор, вихователь-методист. педагоги  
2. Підвищення цифрової грамотності педагога Вебінари, Майстер-класи. Педагогічна рада прохїодження підвищення кваліфікації при ЗІППО . УЖНУ, тощо, самоосвіта  Впродовж року   Директор, вихователь-методист. педагоги
3. Методика формування логіко-математичної та мовленнєвої компетентності старших дошкільників» Семінар- практикум Вересень   Вихователь-методист педагоги старших груп
4. Наставництво(менторство)  як підвищення фахової майстерності педагога  Відвідування організованих видів д-сті Вересень Наставник (ментор)педагоги
5. Формування логіко-математичної компетнтності дітей дошкільного віку засобами дидактичної гри Круглий стіл, Виставка д/і Листопад Вихователь-методист педагоги ст.груп
6.   Розвиток дитячої творчості . креативностізасобами художньо-естетичної діяльності Презентація на ПР ,Майстерклас Професійна дискусія  Березень Практичний психолог педагоги
7.  Формування здоров’язбережувальної компетенції дитини-дошкільника через гру Тижні БЖД, виставка до педради. Грудень Вихователь-методист педагоги
8. Народна рухлива гра та її місце у режимі дня.  Методичний калейдоскоп  Березень Вихователь-методист педагоги
9.  Трудове виховання дошкільників у проєкті «Город на підвіконні» Обговорення, фотоколаж Лютий Вихователь-методист педагоги
10.  Роль руханок з словесним супроводом для розвитку дітей дошкільнго віку Методичний аукціон Травень Вихователь-методист педагоги
11. Літо у садочку – свято для дітей Інформація Травень Вихователь-методист педагоги